نگه داری از گیر بکس اتومات

دانستنیهایی در مورد نگهداری خودرو

دانش فنی خودرو

نگه داری از گیر بکس اتومات

توصیه های فنی درخصوص نگهداری از خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک 

دانستن و عمل کردن به موارد زیر برای دارندگان خودروهای اتوماتیک 206 - 207i - 206SD مفید می باشد:

آپدیت نرم افزار گیربکس

نرم افزار گیربکس خودرو را حتی اگر مشکلی با گیربکس خودروی خود ندارید، به روز نمایید. اینکار سبب کارکرد گیربکس در شرایط سالمتر و کاهش استهلاک آن و بالطبع جلوگیری از هزینه های زودهنگام و سنگین تعمیرات آن خواهد شد.

چک کردن سطح روغن گیربکس هر 60،000 کیلومتر

توصیه فنی پژو-سیتروئن این است که روغن گیربکس هر 60،000 کیلومتر بازدید(و نه تعویض!) نموده و درصورت کمبود، سر ریز گردد.

طبق رویه های موجود در مستندات فنی پژو-سیتروئن، درصورتیکه به هر دلیلی تمایل به تعویض روغن گیربکس داشتید، پس از آن می بایستی حتماْ با دیاگ مخصوص پژو-سیتروئن (PPS) نسبت به بروزرسانی مقدار شمارنده روغن گیربکس با توجه به مقدار روغن تعویض شده اقدام گردد. درصورت عدم انجام اینکار، سابقه کارکرد گیربکس بهم ریخته و محاسبات عمر و میزان آلودگی روغن توسط ECU گیربکس به خطا خواهد رفت.

متاسفانه به جرات می توان گفت که معمولاْ هیچکدام از مکانیکهایی که اقدام به تعویض روغن گیربکس می کنند اینکار را انجام نداده و از آن بی اطلاعند.

بازدید سیستم خنک کننده خودرو

سیستم خنک کننده خودرو نقش مهمی در عملکرد گیربکسهای اتوماتیک دارد و صحت و سلامت کارکرد آن بسیار مهم است. نقص در این سیستم سبب بالارفتن بی رویه دمای روغن شده و باعث آسیب رساندن به خاصیت روغن گیربکس و قطعات داخلی آن می گردد.

سعی کنید مایع خنک کننده آنرا هر دو سال یا هر 60,000 کیلومتر یکبار تعویض نموده و از ریختن آب شهری به داخل آن جداً خودداری نمایید. همواره سطح مایع خنک کننده را کنترل نموده و از مایع خنک کننده مخصوص خودرو و ترکیب آن با آب مقطر (هردو موجود در بازار) به میزان 50-50 حتی هنگام سرریز استفاده نمایید.

از سلامتی پره های رادیاتورهای گیربکس مطمئن شوید و درصورت گرفتگی مجاری، آنرا تمیز یا تعویض نمایید.

خودداری از موتورشویی در کارواش

متاسفانه در برخی موارد در کارواشها مشاهده می گردد که هنگام موتورشویی، آب با فشار از داخل به پره های رادیاتور گرفته می شود که سبب کج شدن و تغییر شکل صفحات آلومینیومی بسیار نرم رادیاتور شده و سبب کاهش بازدهی آن می گردد.از طرفی موتورشویی اغلب سبب خرابی قطعات حساس گیربکس اتوماتیک و یا سنسورها می گردد.

لذا از موتورشویی خودرو تحت هر شرایطی خودداری نمایید!

تعویض رادیاتور گیربکس

گیربکسهای اتوماتیک دارای رادیاتور خنک کننده مخصوص به خود هستند که با استفاده از گردش آب رادیاتور اصلی، روغن گیربکس را خنک می کنند. رادیاتور روغن گیربکس تا بحال در دو نوع 6 و 11 پره بر روی خودروها نصب گردیده است. رادیاتور 6 پره تا سال 86 و رادیاتور 11 پره از سال 87 به بعد بر روی خودروها نصب گردیده اند.(زمانها تقریبی است و برای تعیین دقیق نوع آن برای مدلهای 86 و 87 نیاز به بازدید است)

درصورتیکه بر روی خودروی شما رادیاتور 6 پره نصب است، تعویض آن با نوع 11 پره که از قدرت خنک کنندگی بالاتری برخوردار است، توصیه می گردد.

تعویض سیستم خنک کننده خودرو با سیستم خنک کننده نسل چهارم

حدوداً از سال 87 به بعد اقدام به نصب سیستم خنک کننده نسل چهارم بر روی خودروها گردیده که بازدهی بهتری نسبت به نسلهای گذشته دارد.

چنانچه خودروی شما دارای سیستم خنک کننده قدیمی است، تعویض آن با نسل چهارم توصیه می گردد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ جمعه 3 ارديبهشت 1395برچسب:,

] [ 23:55 ] [ ǞɱiЯ৸ΦsęiП ]

[ ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه